11 september 2015

Iets doen voor vluchtelingen.

Beste partijgenoot,

De foto van het Syrische jongetje op het strand dat omkwam tijdens zijn tocht naar Europa, de beelden van duizenden vluchtelingen opgesloten in een Hongaars station; de afgelopen dagen is de reactie van veel Nederlanders dat ze zo graag ‘iets’ zouden willen doen voor vluchtelingen.

Onze politieke fracties door het hele land doen alles wat ze kunnen voor de beste opvang, maar er zijn ook andere dingen die we als vereniging of individueel kunnen betekenen.

Zelf zette ik me de afgelopen week in voor twee initiatieven.

Het eerste is www.ikwilietsdoenvooreenvluchteling.nl. Een website waar alle goede initiatieven worden gebundeld zodat alle hulp op de juiste plek terecht komt en iedereen op z’n eigen manier een steentje kan bijdragen. Ik wil je vragen de site te bezoeken en zoveel mogelijk te delen of nieuwe initiatieven aan te melden.

Een ander initiatief is heel concreet en urgent. Duizenden Syrische vluchtelingen op Lesbos maken zich klaar voor de herfst. Daar zijn op korte termijn zoveel mogelijk slaapzakken nodig en de actie Slaapzakken voor Lesbos probeert er 10.000 te verzamelen binnen drie weken.

Door de hulp van vele partijgenoten zijn er inmiddels verschillende afgitepunten door heel Gelderland. In ieder geval kun je in Arnhem, Apeldoorn, Culemborg, Doetinchem, Ede, Nijmegen, Wageningen, Westervoort, Wijchen, Tiel en Zutphen slaapzakken inleveren.

Zie de site voor locaties, hier komen constant nieuwe afgiftepunten bij. In de Gelderse filialen van Yes! Salons kun je in ruil voor een slaapzak voor een tientje geknipt worden. Samen met je afdeling kun een actie beginnen om zoveel mogelijk slaapzakken in te zamelen of een eigen afgitepunt beginnen. Meld je in dat laatste geval bij [email protected].

Hartelijke groet,

Mark Lauriks