Door Johanna Bergervoet op 13 oktober 2014

Ombudsteam Bronckorst

Een jaar is het PvdA Ombudsteam-Bronckhorst nu actief. Landelijk zijn er nu ongeveer 160 van deze teams aan de slag.

Deze teams bestaan uit vrijwilligers die klaar staan om mensen te helpen met problemen. Traditiegetrouw richt het ombudswerk zich met name op klachten over overheidinstanties, problemen met vergunningen, uitkeringen, steunregelingen. Maar we werken heel breed. We lossen de problemen niet op , maar zetten mensen op het goede spoor. Juist in deze tijd waar het een oerwoud is aan regels en instanties is het erg lastig soms de goede weg te bewandelen. De solidariteitsgedachte hoort bij de PvdA, opkomen voor mensen die het zelf (even) niet redden.

Maar ook een motivatie voor dit team zijn alle veranderingen die gaande zijn binnen de overheid. Gemeenten krijgen nieuwe taken en burgerparticipatie staat hoog in het vaandel. Wij vinden dit een goed uitgangspunt, maar er mag niemand buiten de boot vallen. We hebben dus ook een signalerende functie naar de overheid.

Wie zijn deze vrijwilligers?

Dit zijn gemotiveerde mensen die graag iets voor een ander willen betekenen, elk met eigen ervaring en deskundigheid. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we uit alle voormalige gemeentes iemand in ons team hebben: mensen die de plaatselijke situatie goed kennen.

Hoe gaan we te werk?

U kunt ons bellen of mailen. Degene die u aan de lijn krijgt kijkt uit welke kern de vraag komt en neemt dan contact op met de vrijwilliger uit deze kern. Diej neemt dan contact met u op om een afspraak te maken om langs te komen voor een persoonlijk gesprek.

Het ombudsteam kan altijd terugvallen op landelijke ondersteuning als het om specifieke vragen gaat.

Hoe bereikt u ons?

op telefoonnummer: 06-52662996

per e-mail: ombudsteam@pvdabronckhorst.nl

Johanna Bergervoet