Werkbezoek Iriszorg. Lees meer…

28 januari 2023

Bezoek aan Iriszorg op zaterdag 21 januari 2023.

Iriszorg is in Oost-Gelderland, en dus ook in Bronckhorst, de organisatie die zorgt voor de opvang van dak- en thuislozen. Vanuit de gemeente Bronckhorst zijn er circa vier geregistreerde dak- en thuislozen. Dit is iets wat wij als fractie eigenlijk niet hadden verwacht. De gemeente heeft allerlei regelingen om mensen in de problemen te helpen. Toch werkt dit  niet altijd, met dakloosheid tot gevolg.

Tegenwoordig zijn er anders dan de bekende groepen verslaafden, mensen dak- en thuisloos. Het gaat vaker om Zzp-ers, gezinnen die door bijvoorbeeld relationele problemen of problematische schulden op straat komen te staan. Ook zijn er mensen die gewoon niet meer kunnen rondkomen, en uiteindelijk op straat komen te staan.

Iriszorg zit in Doetinchem in een erg gedateerd pand wat niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet. De gemeente Doetinchem, als regiogemeente, is verantwoordelijk voor de huisvesting. Dit is helaas iets dat niet echt goed gaat, er zijn allerlei plannen, maar dan gaat het door allerlei regeltjes net weer niet door. Iriszorg moet over twee jaar hun huidige pand uit, dus de tijd dringt…..

De fractie heeft vanmorgen veel gehoord en geleerd.