De collectieve zorgverzekering van de gemeente.

Door Tommy Bauling op 1 juli 2020

De collectieve zorgverzekering van de gemeente.

De collectieve zorgverzekering die via Menzis en de gemeente Bronckhorst loopt, en waar 850 mensen gebruik van maken en speciaal voor de minima is, dreigt te stoppen. Het is een bezuinigingsmaatregel die de gemeente 300.000 euro zou moeten opleveren, maar ten koste van wat?

Wat houdt de verzekering in?

Een aantal jaren geleden heeft Gemeente Bronckhorst speciaal voor de minima een collectieve zorgverzekering in het leven geroepen, een verzekering die op dit moment 5% collectiviteit korting biedt en die net als de reguliere zorgverzekering uit te breiden is naar behoefte.

De verzekering valt bij de Menzis onder de naam Garantzorg.

Dus meer zorg voor minder geld, denk hierbij aan vergoedingen voor een bril of het aantal behandelingen bij de fysiotherapeut.
Het mooie van deze verzekering is wel dat het eigen risico van (op dit moment 385,- euro) komt te vervallen.

Waarom dan stoppen met deze zorgverzekering?

De tekorten in het sociaal domein lopen flink op en de komende jaren zal dat alleen maar erger worden, denk hierbij ook aan de Corona crisis die nog lang niet voorbij is. Het moet dus goedkoper en efficiënter, aldus de wethouder. De reden om juist dit aan te pakken is omdat de 5% collectiviteit korting volgens de wethouder te laag is en niet meer loont. En reden twee is dat volgens de wethouder veel mensen over verzekerd zijn en goedkoper uit kunnen zijn met een andere polis. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die over verzekerd zijn, maar wat betekent het stoppen voor de groep die dat niet is?

Juist voor die groep gaat het afschaffen voor veel onrust zorgen, immers deze mensen hebben voor deze polis gekozen om niet nog eens financiële zorgen te hebben boven op hun gezondheidszorgen. Gemiddeld zou de verzekerde er juist met 400 tot 1000 euro op achteruit kunnen gaan!
En uiteraard ligt zorg mijden hier op de loer.

De oplossing?

Het mogelijke alternatief dat besproken wordt in de perspectief nota, is dat aangeboden wordt om met iedere inwoner die op dit moment van deze zorgpolis gebruik maakt, om de tafel te gaan zitten, om te kijken naar een passende polis.
Toch rest hier ook weer een vraag: gaat dat ieder jaar gebeuren? Ook al zou het antwoord ja zijn, dit alternatief is geen alternatief.

Menzis heeft een goed alternatief voorstel gedaan, maar de wethouder heeft dit alternatief afgewezen.

De PvdA Bronckhorst gaat zich hard maken voor deze zaak, het moet niet zo zijn dat zorg niet meer te betalen is!

Tommy Bauling

Ik ben opgegroeid in het buitengebied van Hengelo Gelderland en na bijna 20 jaar in Doetinchem te hebben gewoond weer terug in Bronckhorst waar ik alweer een ruime tijd woon in het plaatsje Achter-Drempt. In 2017 heb ik een cursus politiek actief gevolgd en ben ik bij PvdA Bronckhorst aangesloten als fractieondersteuner. Binnen de fractie

Meer over Tommy Bauling