De PvdA en de provincie: wat gaat het worden?

15 april 2023

Is Bronckhorst een BBB-land? In onze gemeente kreeg BBB bijna 10.000 stemmen. De PvdA kreeg er 1677, 68 meer dan de vorige keer..en de provincie?
De PvdA houdt 5 zetels in de provincie. De BBB krijgt 14 zetels, de andere partijen verliezen. Moeten we als PvdA blij zijn? Eigenlijk wel een beetje denk ik. Op de komende ledenvergadering van de afdeling Bronckhorst praten we daar verder over.

Maar wat wordt het met de onderhandelingen voor Gelderland? We horen het vaker: de as wordt gevormd door CDA-VVD en BBB, maar voor een meerderheid moeten er nog andere partijen bij. Ook de PvdA wordt dan genoemd, maar meer weten we nu nog niet.

Als je wat wilt bereiken moet je meeregeren, een waarheid als een koe.
Maar moet de PvdA daarom altijd aansluiten? Ik denk dan aan voor de PvdA belangrijke doelen: goede betaalbare huisvesting, meer hernieuwbare energie, goede huisvesting voor arbeidsmigranten, meer groen en een goed OV.

De PvdA kan meedoen aan de onderhandelingen als zij een deel van haar waarden terugvindt in een college. Met een rechts college van CDA-VVD-BBB heb ik daar een hard hoofd in. Met dit drietal zal het beperken en uitstellen van de uitstoot van stikstof centraal staan. De natuur is dan de huilende derde.

Het drietal  CDA-VVD-BBB vormt samen een fors rechtse coalitie. Misschien kan de PvdA beter in de oppositie zitten om zo, al dan niet samen met Groen Links en andere partijen een tegengeluid te laten horen. Die oppositie zal de komende jaren heel erg nodig zijn in Gelderland.

Luuk Preijde,

fractievoorzitter PvdA Bronckhorst