Gezondheidsverschillen in Bronckhorst, een probleem?

2 december 2018

Naast de algemene ledenraad-vergadering behandelen we altijd een actueel en belangrijk politiek item.

Een paar weken geleden publiceerde de overheid een rapport van de WRR. De gezondheidsverschillen zijn zeker aanwezig in Nederland. Die zijn zo hard dat die altijd zo zullen blijven, hoe hard wij ook proberen die te verkleinen, volgens de WRR. Direct gaat bij de PvdA dan alles op rood: Essentieel voor ons is juist dat de politiek probeert dat iedereen zo gezond mogelijk is, ongeacht zijn inkomen, opleiding en andere achtergrond.

Gezondheidsverschillen: een veelkoppig monster.

Gezondheidsverschillen heeft veel oorzaken. Net als armoede: Dat krijg je niet alleen als je werkloos bent, maar jouw opleiding, buurt en gezondheid spelen ook mee. Er zijn groepen mensen in Nederland en in Bronckhorst die hebben veel van dit soort problemen tegelijkertijd.

Die problemen zijn statistisch verbonden, kijk naar het schema hieronder: Veel mensen met overgewicht gaan niet naar de tandarts. Zij leven vaak in minder goede buurten en zijn bovengemiddeld vaak werkloos etc. Allochtonen zijn bovengemiddeld vaak analfabeet en sporten niet. Rokers zijn oververtegenwoordigd onder laag-opgeleiden die ook nog een paar jaar eerder overlijden.

Vaak zijn oorzaak en gevolg niet duidelijk te herleiden. Aan de ene kant kan je daar moedeloos van worden, net als de WRR, maar aan de andere kant helpt ook alles.  Als je iets verbetert worden andere problemen ook iets minder urgent. Laagopgeleide kinderen moeten we naar de tandarts zien te krijgen. Als mensen goed kunnen lezen en schrijven begrijpen ze adviezen over eten, of hoe je werk vindt, beter. Bestrijdt je werkloosheid dan wordt de inwoners daar gezonder van etc. Dus: Werk zat te doen, beste PvdA-ers.