Het geld is op in Bronckhorst? Standpunt van de fractie.

5 februari 2021

De financiële toestand van onze gemeente is zorgelijk.

We hebben de komende jaren een structureel tekort (komt dus elk jaar terug) van ongeveer 2 miljoen op een begroting van zo’n 80 miljoen. De pers schreef daar over. Maar dat werd niet pas in januari bekend. We wisten al in november dat we de begroting voor 2021 niet sluitend zouden krijgen. En toch werd er een budget van vele miljoenen opgenomen voor sportaccommodaties, vitale kernen en industrieterreinen. Dat geld moest komen uit de spaarpot van gemeente, de “reserves”. Het college wekte dus veel verwachtingen bij sportclubs en dorps-belangen-verenigingen.

Bezuinigingsvoorstellen college
Het college heeft in november toegezegd in januari met bezuinigingsvoorstellen te komen. Maar die zijn er niet gekomen.
De tekorten in het sociaal domein (dat is alles wat met hulp, bijstand en sociale teams te maken heeft) lopen op. De bijdrage van de rijksoverheid loopt terug. Er is zelfs een risico dat de herverdeling van het gemeentefonds slecht uitpakt voor de plattelandsgemeenten zoals Bronckhorst.
De jeugdzorg is erg duur. Daarnaast vergrijst onze bevolking. Door maatregelen van het rijk, het zogenaamd “abonnementstarief” loopt het tekort flink op bij de huishoudelijke hulp. Want, ook al heb je een hoog inkomen, je betaalt maximaal 19 euro per maand voor je hulp. Daardoor zien we meer aanvragen en krijgt de gemeente een veel lagere eigen bijdrage.
En dan is er nog iets over het hoofd gezien bij het afvalbeleid, de afdracht van BTW. Dat is een nogal technisch verhaal, maar scheelt paar ton per jaar.
Luuk heeft namens de PvdA bij de algemene beschouwingen in november gezegd “eerst beleid en dan pas investeren”. En, doe rustig aan met het opmaken van de reserves, er komen nog moeilijke tijden aan ook in het sociaal domein.

Begroting
We hebben in november dan ook tegen de begroting gestemd, net als CDA en D’66.
In januari was het alleen een update van de financiële positie, er kwamen geen keuzes aan de orde. Dus de felle reacties op dat moment van CDA en D’66 waren voor ons verrassend.
Wat is nu de situatie? Bij de Tussenrapportage dit voorjaar zal het college met voorstellen komen om de begroting van 2021 sluitend te krijgen. Bij de perspectiefnota, tegen de zomer, zal het college met voorstellen komen om de begroting voor 2022 en verder sluitend te krijgen.
Er kunnen vier keuzes gemaakt worden: bezuinigen binnen het sociaal domein, bezuinigen op andere onderdelen van de begroting, minder investeren en de reserves anders gebruiken en tenslotte, de belastingen verhogen. Een mix is natuurlijk ook mogelijk.

Standpunt van de fractie
Wij hebben gezegd: én 2 miljoen bezuinigen binnen het sociaal domein én ervoor blijven zorgen dat mensen mee kunnen doen is een illusie. Dat moeten we niet willen!!!!
Wat willen we wel? Natuurlijk moet er ook in het sociaal domein kritisch gekeken worden of er bezuinigd kan worden. Daarnaast moet het abonnementstarief zeker van tafel. Maar dat kunnen we niet in de gemeente regelen. Geen bakken vol geld uit de reserves uitgeven om op korte termijn te scoren. Goed kijken of alle gebiedsambtenaren, consultants, bedrijvencontactpersonen en combinatiefunctionarissen wel nodig zijn. Belastingen zo nodig iets omhoog. Nog steeds geldt voor de PvdA: solidair zijn. De sterkste schouders krijgen de zwaarste lasten.
Namens de fractie: Johanna