Keijenborg: fractiestandpunt

29 maart 2021

Vorige week donderdag is er in de raad besloten over het multifunctioneel sportcomplex in de Keijenborg.

Op voorhand: Een geweldig initiatief vanuit de inwoners van de Keijenborg.  Er is een haalbaarheids- onderzoek gedaan met een positieve uitkomst en het plan wordt breed gedragen door de samenleving.

Maar volgens de fractie komt kwam dit voorstel te vroeg op de agenda.

Want:

1. We hebben als gemeente een opdracht om miljoenen te bezuinigen. Daarvoor moeten we als raad kijken naar het sociaal domein, de andere onderdelen van de begroting, de belastingen en leges en naar de investeringsagenda. Het kan dus zomaar zijn dat niet alle geplande investeringspotten, de miljoenen voor vitale kernen, voor sport en voor onderwijs en industrieterreinen,  overeind kunnen blijven. Voor de zomer zal daar meer duidelijkheid over zijn, immers in april praten we over bezuinigingen voor 2021 en in juni over de jaren 2022 en verder.
  2. Daar komt nog bij dat we geen idee hebben of de nood in de Keijenborg het hoogst is, misschien moet wel eerst de sporthal in Vorden aangepakt worden of die in Zelhem en wat te denken van het initiatief in Halle? Er is een pot met miljoenen neergezet zonder beleid
  3. Sommige fracties wilden dat dit multifunctionele sportcomplex gecombineerd zou kunnen worden met onderwijs en dit nu ook vastleggen.  Maar ook hier geldt we hebben geen  visie waar we naartoe willen met het onderwijs in Bronckhorst. Willen we alleen nog brede integrale kindcentra of willen we combinaties met sport en cultuur of wat anders en wat is daarvoor nodig. Daarom vinden we dat er eerst een visie op onderwijs moet zijn met daaraan gekoppeld een integraal huisvestingsplan.

Dat betekent wat ons betreft dat dit voorstel voor een multifunctioneel sportcomplex eventueel gecombineerd met een nieuwe school  opnieuw aan de raad voorgelegd had kunnen worden in juli, mits de wethouders hun huiswerk hebben gedaan. Op deze manier zou je een verantwoord besluit kunnen en moeten nemen.

Helaas liep het anders…

We kregen te horen dat 3,5 ton op het spel stond als ter vergadering geen positief besluit zou komen. Geld dat wel belangrijk was voor de financiële onderbouwing van dit plan. Om de plannen van de Keijenborg niet financieel te blokkeren, zijn we schoorvoetend akkoord gegaan. Alhoewel we ons behoorlijk voor het blok voelden gezet door het college.

We verwachten dat we in het vervolg goed afgewogen besluiten kunnen nemen,  die we ook aan iedereen kunnen uitleggen. Al lijkt dat ijdele hoop gezien eerdere ervaringen.