Kort verslag van de Europa avond met Mark Lauriks

23 april 2019

Op 17 april 2019 waren een groot aantal leden en een enkele gast naar Keijenborg gekomen. Het kan de lezer niet ontgaan zijn dat we een avond over Europa georganiseerd hadden. Mark Lauriks sprak met ons over Europa.

Mark startte met een kort betoog over drie thema’s: Arbeid, mensenrechten en landbouw. De bezoekers konden ook thema’s een vragen aanleveren. Er werden veel items besproken. Hier, willekeurig, een paar highlights.

– De PvdA heeft veel bereikt in Europa, veel meer dan andere partijen: Gelijkschakeling van lonen bij mannen en vrouwen, bij Nederlanders en buitenlanders. Verder een veel ruimer verlof na de bevalling, ook voor de vaders. Ook het beperken van de plastic wegwerpverpakkingen en een start maken met het aanpakken van Nederland als belastingparadijs voor multinationals.
– De PvdA is voor Europa. Niet om Europa zelf maar omdat Europa ons geholpen heeft tientallen jaren in vrede te leven en onze welvaart aantoonbaar te vergroten. Europa heeft een aantal duidelijke waarden die we moeten volgen. We kunnen dan later meer invloed hebben in de wereld, maar ook tientallen jaren verder: Onze missie: De wereld moet veilig, solidair, duurzaam en eerlijk zijn, voor iedereen.
– De populaire partijen groeien als kool in Europa. Zij verenigen zich in Europa en gaan zo een eng machtsblok vormen. We kunnen ze het beste bestrijden door onze eigen waarden te volgen, onze acties en resultaten goed uit te leggen en die goed in de etalage te zetten. We moeten meer “tetteren”, mogelijk iets brutaler zijn om een breed publiek te bereiken.
– Zo’n 80 procent van de jongeren is voor Europa, maar slechts 17% stemt. Dat is gek. Vinden ze het normaal dat Europa goed werkt? Dat je zo overal heen kan, dat de dictaturen in Portugal, Griekenland en Spanje zijn opgerold? “Pa, ik ben dit weekend in Madrid, hoor”. Werk te doen voor ons.

Terugkijkend: Een inspirerende avond en een mooie aftrap met veel voeding voor de Europese verkiezingen.