…maar Klijnsma wordt niet uitgevoerd door dit college…

Door Luuk Preijde op 22 december 2019

…Maar wat blijkt: op het bestedingsoverzicht sociaal Domein blijkt dat de wethouder de 45-duizend euro niet aan extra middelen uitgegeven heeft. Een groot deel gaat naar het Jeugdfonds Sport en Cultuur terwijl dit al “staand beleid” is. De Klijnsma-gelden zijn voor extra beleid. En een deel van de Klijnsma-gelden besteed wethouder Blaauw aan…. spaarlampen. De wethouder doet dat met het onzinnige argument dat “als het ten goede komt aan het gezin het ook ten goede komt aan de kinderen”. En een deel is nog niet uitgegeven. Dat gaat niet: het amendement is gewoon niet uitgevoerd. Een doodzonde in de politiek, ook in Bronckhorst.

De PvdA overlegde met anderen: Wat gaan we hier aan doen? Een motie van treurnis (“Dat was niet goed. Eens en nooit weer”)? Een motie van wantrouwen? (“Een onvergefelijke fout. Met politieke consequenties ”). Of een zogenaamd interpellatiedebat. Dan wordt een ingelast debat aangevraagd. Dat debat vond plaats in de Raad van 18 december.

Dat debat is nog te zien via Bronckhorst.nl > bestuur > gemeenteraad > vergaderingen https://channel.royalcast.com/bronckhorst/#!/gemeentebronckhorst/20191218_1

We hadden een motie van afkeuring in de kontzak als de wethouder niet zou toezeggen alsnog het amendement uit te voeren. Ook vroegen wij alle partijen hun visie te geven op het thema Armoede en Kinderen. Het CDA en D66 stelde zeer kritische vragen aan het college. De VVD begreep er niets van: “Bent u niet te vroeg? De datum staat toch op 15 januari?” GBB zei weer helemaal niets.

Wethouder Blaauw gaf aan het amendement wel uit te gaan voeren. Hij noemde dat er verwarring ontstaan was en dat er niet optimaal gecommuniceerd was. Hij zegde toe het amendement voor de gelden van 2019 uit te voeren en 15 januari met een bestedingsplan te komen die ook aan de eisen zou voldoen.

Vervolgens trokken we ons met alle partijen kort terug om te overleggen wat we nu zouden doen. Alle partijen, coalitie én oppositie, waren het er over eens dat de toezeggingen die de wethouder had gedaan acceptabel waren. De PvdA koos ervoor om deze mondelinge toezegging van het college op een rijtje te zetten en in een snel opgestelde motie (zie afbeelding) rond te laten gaan. (lees verder onder de afbeelding)

Bij de stemming wilde de coalitiepartijen GBB, VVD en GroenLinks niet meegaan met het lijstje met afgesproken toezeggingen. Ik was verbaasd. “Wij zullen niet instemmen” meldde GroenLinks, “wij vertrouwen dat de wethouder het amendement uitvoert”. Waar GroenLinks dat vertrouwen op baseert is ons een raadsel. Alle andere partijen, CDA, D’66, CU/SGP en de PvdA stemden voor de motie. Motie afgewezen. Zo gaat dat. De rijen binnen de coalitie worden als een reflex direct gesloten.

We hebben de wethouder bij de les gehouden en wachten met veel interesse af met welke acties de wethouder 15 januari komt. Luuk Preijde / 21 dec 2019

Luuk Preijde

Voor de liefde, de studie en het werk ben ik stap voor stap oostwaarts gegaan. We wonen nu ruim tien jaar in het buitengebied van Halle Heide. Ik geniet van het buiten zijn, van de relaxte mensen, van de omgeving en soms van de totale stilte. Muziek is mijn ding, vooral Latin en Bach. De

Meer over Luuk Preijde