Raadsvergadering 18 juli 2019, een korte terugblik

28 juli 2019

De gemeenteraad van 18 juli 2019: een slecht Beleidsplan Sociaal Domein

18 juli was de laatste raadsvergadering voor het reces. Er stonden twee belangrijke punten op de agenda.

Allereerst de Woonvisie. Het huidige college heeft de mogelijkheden om een huis te splitsen stevig verruimt. Het is nu, onder voorwaarden, mogelijk om van een groot huis twee kleinere woningen te maken. Ook kunnen er weer huizen gebouwd worden, waar eerder het contingent (een strak maximum van het aantal te bouwen huizen in de Achterhoek) dit bijna onmogelijk maakte. In principe een goede zaak. Familie, vrienden en ouders/kinderen kunnen nu makkelijker bij elkaar gaan wonen en er ontstaat wat ruimte op de woningmarkt.

Maar er zijn nogal wat voorwaarden aan die woningsplitsing. De bewoners moeten op één of andere manier al sociaal verbonden zijn. Er zijn eisen wat betreft de inhoud van de panden. Vooralsnog kunnen woningen met een agrarische of bedrijfsbestemming nog niet meedoen.

Het loslaten van het contigent kan ook nadelen hebben. Over een jaar of tien ontstaat er leegstand, zo is de verwachting. Die zal extra groot zijn nu er meer nieuw gebouwd wordt. Wij als PvdA willen dat deze Woonvisie op termijn geen problemen veroorzaakt in plaats van oplost en willen veel verder vooruit kijken. Ook willen wij inspraak over het opstellen van allerlei concrete criteria: Wanneer mag je splitsen, wanneer mag je bouwen. Het is niet duidelijk waar wij nu precies voor of tegen gingen stemmen. Er was geen ruimte bij de college-partijen voor deze vragen. Wij hebben, net als D66 en CDA daarom tegen deze woonvisie gestemd.

Het tweede onderwerp was het Beleidsplan Sociaal Beleid: waar legt het college zijn accenten. Een paar maanden geleden, tijdens de behandeling van de Perspectief-nota hebben wij tegengestemd: De gelden voor het sociale domein waren erg beperkt terwijl er veel geld gaat naar duurzaamheid, bedrijven en consultants. Onze keuze is deze raad niet veranderd.

Daarbij kwam dat dit beleidsplan bol staat van efficiencyberekeningen en keer op keer lezen wij de mantra: “we blijven binnen het budget van het sociaal domein”. Voor ons essentiële punten werden in één zin afgedaan: Armoedebestrijding, de uitvoer van het VN-verdrag om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren, en hoe de wethouder van Bronckhorst een Dementie-vriendelijke gemeente wil maken. Dat kan niet zo. Wij kunnen voor dit beleid geen verantwoordelijkheid dragen.

Alle stukken met alle video-beelden zijn te zien op de site van de gemeente. Volg bestuur en dan gemeenteraad.

Allemaal een goede zomer gewenst!

Luuk Preijde / Fractievoorzitter PvdA Bronckhorst.