Windmolens en de PvdA

Door Luuk Preijde op 27 november 2019

Windmolens en de PvdA

De discussie rondom de windmolens in Bronckhorst is geluwd. Tot 2022 geen windmolens. Tijd om terug te kijken. Wat deden de wethouder, de inwoners, de raad en de PvdA?

Voordat “Bronckhorst energieneutraal in 2030” is moet er veel gebeuren. Er moet maximaal zuinig aan gedaan worden met energie en we moeten duurzame energie opwekken met zonnepanelen, bio-installaties en windturbines. Zonnepanelen allereerst op daken, daarna op de grond. Bio-installaties zijn dubieus. Waterstof en water-energie zijn nog niet te gebruiken. Blijft over: windenergie.

Zo gauw er berichten of zelfs geruchten zijn dat er bij iemand in de buurt een windturbine komt, gaat men tot een actie over: “Ja-zeker, wij moeten energie gaan opwekken, misschien moeten we ook zelfs windenergie gaan opwekken maar, niet bij mij in de buurt”. Een voorspelbare reactie. De politiek is ingehuurd om bij dit soort tegenstrijdige belangen een knoop door te hakken.

Er werd effectief actie gevoerd tegen de windmolens. Bij het gerucht dat er plannen zouden zijn om in Keppel molens te plaatsen kregen wij direct een 18-kantjes tellend rapport van een prijzig Utrechts advocaten-kantoor met alle mogelijke mitsen en maren. Van alle kanten kwamen insprekers. Er werden avonden georganiseerd, de pers werd gemobiliseerd en de publieke tribune zat nog nooit zo vol. Ik kreeg geïrriteerde mailtjes van brave PvdA-ers wat de gemeente toch aan het doen was, dat de gemeente stiekem van alles besluit (klopt niet) en niet in overleg gaat met inwoners (klopt grotendeels niet).

Ook hoorden wij een scala aan enge ziektes die je van een windmolen zou kunnen krijgen. De huisarts in Keppel werd ingeschakeld en vroeg ons even te wachten met molens tot een rapport van het RIVM in het voorjaar van 2020 uit zou komen. Dat rapport zal echt niet het definitieve oordeel geven maar dat uitstel tot begin 2020 leek ons redelijk.

Tijdens de raad van 31 oktober werd er geschorst: tijd voor kort overleg. De coalitiepartijen VVD, GBB en Groen Links wilde ook uitstel van de windmolens. Sterker, deze coalitieperiode wilden zij zich hier helemaal niet aan branden. Het besluit wordt uitgesteld uit tot na de verkiezingen in 2022. Wij stemden ook voor uitstel. Uitstel tot 2020 was geen optie bij de partijen, het werd 2022.

In ons verkiezingsprogramma stond: “Bronckhorst krijgt windmolens, in samenspraak met inwoners en mits goed inpasbaar in het landschap”. Zoals het er nu naar uitziet staat dit er in 2022 weer in.

Luuk Preijde, fractievoorzitter.

Luuk Preijde

Voor de liefde, de studie en het werk ben ik stap voor stap oostwaarts gegaan. We wonen nu ruim tien jaar in het buitengebied van Halle Heide. Ik geniet van het buiten zijn, van de relaxte mensen, van de omgeving en soms van de totale stilte. Muziek is mijn ding, vooral Latin en Bach. De

Meer over Luuk Preijde